Vánoční večírky letos plánuje pro své zaměstnance připravit kolem 70 procent firem v Česku. Zaměstnanci je však příliš v oblibě nemají, rádo na ně chodí jen 16 procent z nich. Ti, kteří se jim vyhnou, se ale mohou připravit až o několik tisíc korun a upevnění vztahů v rámci firmy.
Některé firmy utratí za vánoční večírky statisíce. Jen cena pohoštění se pohybuje v rozmezí od 350 do tisíce korun na osobu. Významnou položkou v rozpočtu je doprovodný program a v neposlední řadě pronájem prostoru. Polovina českých společností pořádá večírky v restauracích. „Charakter firemních vánočních večírků se odvíjí od zaměření, velikosti a strategie společnosti. Větší firmy zejména z oblasti bankovnictví, pojišťovnictví, obchodu a služeb pořádají akce formálnějšího charakteru. Ty se často konají v hotelích s bohatým cateringem a pestrým doprovodným programem. Naopak firmy z oblasti výroby si potrpí na neformálnější akce. Výjimkou u velkých firem není ani to, že večírky pořádají jednotlivé divize samostatně. Vánoční večírky malých firem mívají zpravidla rodinný charakter, často se jich účastní partneři i děti zaměstnanců,“ popsala Marcela Vyskoková, marketingová manažerka personální agentury AC JOBS.
Přes 80 procent zaměstnanců by se vánočnímu večírku nejraději vyhnulo. To se týká zejména lidí z větších společností, kde je prostředí anonymnější. Pokud už se ale večírek koná, je dobré se ho zúčastnit. „Vánoční večírky jsou součástí teambuildingu, slouží k upevnění firemních vztahů. Zejména pro firemní nováčky jsou dobrou příležitostí, jak v neformálním prostředí poznat kolegy. Často se zde upevňují vztahy, občas dochází i k řešení budoucí strategie. U zahraničních firem se vánočních večírků zúčastňuje i vedení firmy, se kterým se ne všichni zaměstnanci mohou během roku setkat. Pokud někdo akce tohoto typu nevyhledává, je vhodné pozdravit se s pár kolegy a večírek opustit po slavnostním projevu vedení firmy,“ doporučila Marcela Vyskoková.
Celkem 22 procent lidí nezvládne odhadnout vhodné oblečení na firemní večírek. „Dresscode vánočních večírků odráží firemní kulturu. Oblečení do značné míry závisí na celkové prezentaci firmy a na místě, kde se večírek koná. Ne všechny večírky musí být nutně formální, zaměstnanec by měl už z pozvánky poznat, zda je dresscode vyžadován. Vrcholoví manažeři a členové vedení společnosti by ale na vánoční večírek měli vždy dorazit ve formálnějším oblečení,“ upozornila Marcela Vyskoková.
Z průzkumu Hospodářské komory České republiky vyplývá, že každá druhá firma v Česku dá zaměstnancům dárky. „Vánoční večírky nejsou vhodným místem pro dávání dárků mezi kolegy. Naopak jsou vhodnou příležitostí pro ohodnocení zaměstnanců, ať už v podobě dárků nebo různých bonusů. Výjimkou nejsou ani soutěže o ceny v hodnotě několika tisíc korun. Dárky i soutěže jsou samozřejmě určeny pouze pro zaměstnance, kteří na večírek dorazí. Zároveň na večírcích zpravidla dochází k hodnocení celého roku, odměňování obchodníků a úspěšných zaměstnanců,“ uzavřela Marcela Vyskoková.