Články

U pracovního pohovoru potřebujete udělat dobrý dojem, 5 rad pro úspěšné zvládnutí

Pracovní pohovor je bezesporu důležitý mezník, který rozhoduje o budoucnosti. Samozřejmě při něm jde především o znalosti, zkušenosti a perspektivu růstu uchazeče o práci, ale velkou roli hraje i to, jak zapůsobí, jaký udělá dojem. I když HR profesionálové používají různé techniky pro odhalení pravé osobnosti uchazečů, málo platné, i zde platí, že obal prodává a je na každém, aby se nevyřadil z okruhu nadějných kandidátů nevhodným outfitem nebo chováním.

„Při pracovním pohovoru rozhodují především kvalifikační předpoklady pro dané místo, jsou tu ale i další aspekty, které mohou přispět k přijetí či nepřijetí: personalista si o vás udělá dojem během prvních 30 sekund, takže záleží také na vystupování, vizáži a celkovém působení vaší osobnosti,“ říká Zuzana Lincová, ředitelka Profesia.cz. „Standardní rady pro přípravu na pohovor najdete v mnoha obměnách, i na stránkách Profesia.cz, my jsme se tentokrát zaměřili na to, jak zanechat co nejlepší dojem.“

Young woman in modern waiting room
zdroj Profesia

Pozor na to, co si obléknete

Samozřejmě záleží na pozici, o kterou se ucházíte, ale pokud jde o prestižnější pozici nebo místo, kde budete firmu reprezentovat před lidmi, je otázka „co na sebe“ opravdu na místě. Obecně řečeno – měli byste vypadat profesionálně a elegantně ale ne fádně; dobře působí, pokud klasický byznys styl oživíte nějakým nápaditým detailem. Pokud si nejste jistí, není chybou se zeptat na kodex oblékání v dané společnosti – zejména u mladých společností technologického zaměření může být dresscode značně ležérní a v obleku nebo kostýmu byste působili jako bílé vrány. Zapomeňte na příliš vyzývavé oblečení, doporučujeme vyhnout se také přehnané extravaganci, i když u pozic kreativního charakteru je v rozumné míře na místě.  Zvažte i volbu parfému, neměl by být příliš vtíravý ani agresivní.

Zrádné detaily

Personalisté jsou zvyklí všímat si detailů, takže zkuste pamatovat i na čisté a nerozšmajdané boty, upravené nehty, vhodnou kabelku nebo aktovku, apod. Nepříjemně mohou působit i další zdánlivé maličkosti: pokud z vás budou cítit cigarety vykouřené při čekání nebo příliš aromatické jídlo, kterým jste se cestou posílili. Nebo když dorazíte na poslední chvíli a k pohovoru přijdete ještě udýchaní a upocení. Často se řeší, zda jsou diskreditující tetování, piercing, nápadně obarvené vlasy. Zde více než kde jinde platí, že opravdu záleží na dané firmě a její kultuře, na pozici, o kterou se ucházíte a na podobě vaší „výzdoby“.

Počítejte s nervozitou

Přijímací pohovor je stresující záležitost, proto se dopředu připravte na to, že i u vás sehraje nemalou roli. Především je třeba uhlídat zlozvyky, kterým mnozí ve stresových situacích dávají volný průchod – okusování nehtů, škrábání ve vlasech a v obličeji, pohybové tiky. Také je důležité mít pod kontrolou tón a výšku hlasu. Pokud víte, že s vámi tréma zle cvičí, zkuste trénovat zklidnění a soustředění a důkladně se připravte. Mnohým pomůže, když si na videozáznam doma zkusí odpovídat na otázky, které mohou u pohovoru padnout – získají tak větší jistotu a díky záznamu si uvědomí své přednosti i nedostatky.

Uplatněte kouzlo osobnosti

U pohovoru byste měli působit maximálně přirozeně, ale zkuste trochu „hrát“ – nezapomeňte na úsměv, udržujte s protějškem v rozhovoru oční kontakt. Nic se však nemá přehánět – nevhodné vtipy, svůdné pohledy a nezkrotné výbuchy smíchu k přijímacímu pohovoru opravdu nepatří. Snažte se mluvit spisovně, ale dejte pozor, abyste nepůsobili příliš „prkenně“, rozhodně vynechte vulgarismy.

Dobrá rada na závěr

Pohovor začíná vstupem do firmy, v níž se ucházíte o zaměstnání. Každý její zaměstnanec je v této chvíli důležitý. O místo vás může připravit i to, že se neurvale nebo arogantně zachováte k recepční při příchodu, nebo nepozdravíte zaměstnance, které potkáváte. A nezapomeňte na dobu pohovoru vypnout nebo ztišit svůj mobilní telefon.

1 Shares

Leave a Comment

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

*

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..