Hodnocení výrobků

TEST: pozor na dětská menu ve fastfoodech

Počet obézních dětí neustále stoupá. Lví podíl na tom mají i prodejny řetězců rychlého občerstvení. Lákavým marketingem zaměřeným na děti a dárky pro ně je podporován prodej jídel s vysokým obsahem tuku, cukru a soli. Dospělá menu, jsou-li konzumována teenagery, jsou zdravá ještě méně. Celosvětový test se zaměřil na prodejny McDonalds, KFC a Burger King.

Podle odhadů Světové zdravotnické organizace bylo na celém světě v roce 2005 1,6 miliardy lidí s nadváhou, do roku 2015 toto číslo vzroste na 2,3 miliardy. Nadváha a obezita jsou spojené s vyšším výskytem kardiovaskulárních chorob, cukrovky 2. typu a mohou být faktory přispívajícími k rakovině. Děti, které trpí nadváhou, jsou v dospělosti k těmto nemocem náchylnější. Navíc si přenášejí dětské stravovací návyky do dospělosti.

Test se zaměřil na dětská menu z řetězců McDonald’s, KFC a Burger King. Cílem bylo porovnat nutriční hodnoty a způsoby propagace jednotlivých dětských menu. Zatímco Burger King nenabízí žádnou variantu dětského menu, KFC i McDonald’s nabízí velmi kalorická menu pro děti. „Kalorická hodnota dětského menu z McDonald’s představuje přes 36% doporučené denní dávky energie,“ uvádí Václav Beneš, redaktor časopisu TEST. „Obsah soli v dětském menu ale dosahuje poloviny doporučené denní dávky pro chlapce ve věku 7 až 10 let,“ doplňuje Beneš. Dětská menu tak nejsou žádnou lehkou svačinkou, ale vydají za velký oběd, a to ještě kaloricky nevyvážený.

Starší děti, které konzumují dospělá menu, jsou obezitou ohroženy ještě výrazněji. Big Mac menu představuje 43 procent doporučené denní dávky energie pro chlapce ve věku 15 až 18 let.

Největším problémem dětských menu byl vysoký obsah zejména nasycených tuků a velmi vysoký obsah soli. McDonald’s jako jediný z řetězců nabízí i zdravou variantu dětského menu, která má poloviční energetický obsah. Součástí všech dětských menu jsou sladké nápoje včetně Coca a Pepsi coly i přesto, že se výrobci těchto sladkých nápojů zavázali nenabízet je dětem mladším 12 let.

Výsledky testu dětských menu vyšly v říjnovém vydání časopisu TEST, ve kterém dále naleznete test balených vod a pitné vody z vodovodu, zimních pneumatik, test domácích kin, varných desek a srovnání nabídky spotřebitelských úvěrů.

Časopis TEST, Občanské sdružení spotřebitelů TEST

Kontakty:

JUDr. Ida Rozová, dtest@dtest.cz, tel.: 241 404 922

Václav Beneš, benes@dtest.cz, tel.: 241 404 922, mobil: 604 660 290

Zajištění nezávislosti a objektivity testů: výrobky se nakupují v obchodech a analýzy probíhají v nezávislých laboratořích a zkušebnách. Na stránkách spotřebitelského časopisu nesmí být publikovány žádné reklamy či inzeráty. Náklady spojené s testováním výrobků hradí spotřebitelská organizace. Finanční prostředky získává prodejem časopisu, z grantů a státní dotace.

Občanské sdružení spotřebitelů TEST, založeno v roce 1992, je vydavatelem časopisu TEST. Na jeho stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů výrobků, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o právech, které chrání spotřebitele a posilují jejich postavení vůči prodávajícím a další rady. V letech 1994 až 2008 publikovalo sdružení na stránkách časopisu TEST informace o 8068 výrobcích, varovalo před 481 nebezpečnými výrobky (většina byla určena dětem) a upozornilo na 503 nekvalitních a klamavých výrobků. Sdružení je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.

0 Shares

Leave a Comment

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..