Miminko

Růst a vývoj dítěte – 6. měsíc

V polovině prvního roku života má dítě obvod hlavy již kolem 43 cm, rostou mu také mléčné zuby, ovládá již zcela pohyb hlavy a také v sedu či při naklonění se mu hlavička již tolik nekýve. I větší předměty se snaží uchopit mezi palec a malíček. Při uchopení za ruku se samo přitahuje do sedu.

Dítě již vědomě brouká a výská a snaží se napodobovat slyšené zvuky jako třeba „au,ku“ apod. Pro získání pozornosti okolí vydává stále nové zvuky, začíná totiž lépe ovládat své orální svalstvo, začíná žvatlat a opakovat slabiky ještě bez konkrétního významu. Koncem šestého měsíce dítě dosáhne vzájemné koordinace rukou a nohou a začne se nohou dotýkat při přizvednuté pánvi.

kojenc 6 mesicu

Dítě si velmi rádo a vlastně stále, pokud nespí, hraje. Hračky již cíleně uchopuje do rukou, začíná si je předávat z ruky do ruky nebo je umí odhodit, aby si mohlo vzít předmět jiný. Má rádo i maličké předměty, proto je ale potřeba na něj dávat pozor, aby si je nestrkalo do pusy a mohlo polknout nebo nestrkalo do nosíku. Dítě si stále strká do úst jak předměty, tak i pěstičky. Zamilovanou činností mu jistě bude mačkání papíru. Samo si již ale dokáže hrát, když má vhodné hračky, tak s nimi chrastí, cinká, mačkáním píská na gumové hračky, ale také se baví tím, že do hraček kouše.

Když se vidí v zrcadle, směje se na sebe, ale ještě si neuvědomuje svoji osobnost. S velkou jistotou se otáčí za zvuky, které slyší. Rozezná rozdíl mezi laskavým a přísným tónem řeči. Snaží se také na sebe upoutat a získat pozornost matky, např. pohybem rukou či nohou. Při koupání velmi miluje cákání, rukama mává ve vodě. Ve svých rukách již získalo poměrně velkou sílu, takže se na nich bez problémů dokáže opírat. Samo sedět vydrží již i několik minut a dokonce udrží v rukách i kojeneckou láhev. Při držení ve stoje již udrží hmotnost svého těla vzpřímeně.

Dítě začíná vztahovat ruce, aby mohlo být vyzdviženo z postýlky a vzato do náruče. Začíná si uvědomovat, kdo je blízký a kdo cizí, od cizích lidí již tolik nechce náklonosti, jako by se před nimi stydělo. Dítě již jí lžičkou a začíná si více vybírat, co chce jíst a co mu nechutná. Neměli bychom v tomto věku se mu moc podvolovat, aby třeba nezískalo sklon jíst jen sladká jídla, což by vedlo k pozdější obezitě. V tomto věku již dítě vydrží spát v noci až 10 hodin.

Z dítěte se stává čím dál víc osobnost, která má stále větší zájem o vše kolem sebe, co se děje nového, kdo přišel, kdo odešel, co kdo dělá apod. Nestačí mu již být stále na jednom místě, když leží na zádech, chce se neustále pohybovat samo. Proto musíme být neustále ve střehu a dítě stále sledovat, aby si neublížilo nebo nezpůsobilo nějakou škodu.

Většina děti by se již měla v 6. měsíci snažit plazit po břiše směrem vpřed a umět se zvednout na ručičkách do sedu a chvíli tam bez opory i sedět. Stejně tak by dítě již mělo umět se přetáčet ze zad na bříško a zpět z břicha na záda. Je nutné dát pozor, aby se koulením nedostalo na okraj plochy, kde má ležet, a může spadnout. Když se dítě podrží ve stoje, má již snahu radostí poskakovat a krčit a narovnávat nohy.

mimino

V půl roce svého života je dítě v době, kdy sbírá nové zkušenosti, všechno chce vidět a vědět, všemu chce přijít na kloub, vše chce pochopit a všemu porozumět. Je třeba mu k tomu dát prostor, později nám vše mnohonásobně vrátí.

Dítě již dokáže pohybovat oběma očima najednou a natáčet hlavu i oči tam, kde je nějaký zdroj, střed jeho zájmu, ale raději pozoruje věci v pohybu než jen obrázky. Začíná slyšet na své jméno, kombinuje stále víc různé souhlásky a samohlásky, umí rozlišit rychlost v mluvení a výšku a tón hlasu.

U kojených dětí by se mělo v tomto měsíci začít s příkrmy, protože by mu jen mateřské mléko nemělo vzhledem k jeho váze stačit. Obdobně by již mělo dostávat i nápoje, ale pozor, protože by to zpočátku mohlo způsobit lehčí průjmy. Organismus si ale zvykne na novému složení stravy.

V tomto období ještě nelze přesně určit budoucí inteligenci, ta se ještě stále vyvíjí a je ovlivněna různými faktory, jako jsou zdraví, kvalita stravy, společenské postavení rodiny a i to, jak a jakým směrem je dítě vedeno a jakou má péči. Proto se mělo vychovávat v klidném a spokojeném prostředí, mělo by mít co největší péči, hrát si s ním, číst a hlavně na něj co nejvíc mluvit.

0 Shares

Leave a Comment

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..