Jak zjistil časopis dTest, malí pasažéři nejsou zcela v bezpečí ani v homologovaných dětských autosedačkách. V rámci objektivního a nezávislého testování byly prováděny jak nárazové zkoušky, tak zkoušky zaměřené na přítomnost škodlivých cizorodých látek v polstrovaných potazích a dalších částech sedaček, které přicházejí do přímého styku s dítětem. Některé výrobky ve zkouškách neobstály a časopis dTest o nich informuje.
Jak je možné, že z testu bezpečnosti vycházejí jako nebezpečné výrobky, které prošly homologací a jsou tedy na trhu právem? Důvod vysvětluje redaktor časopisu dTest Václav Beneš: „Testujeme více reálných situací než běžné homologační zkoušky. Do homologace například není zahrnuta zkouška ochrany dítěte při bočním nárazu, ke kterému při autohaváriích dochází dokonce mnohem častěji než k čelnímu nárazu. A opakovaně se ukazuje, že právě boční náraz je slabým místem mnohých autosedaček.“
Časopis dTest v této souvislosti upozorňuje na několik výrobků, které na základě provedených zkoušek nelze považovat za zcela bezpečné. Nejhorší, nedostatečné hodnocení získala autosedačka Graco Junior Maxi, jíž lze dle deklarace výrobce použít pro větší děti bez zádové opěrky, jen jako takzvaný podsedák. To má za následek nedostatečnou ochranu při bočním nárazu. Také model Chicco Eletta, určený dětem do 18 kg hmotnosti, patří k sedačkám, které při instalaci po směru jízdy příliš nechrání ani při nárazu z boku ani zepředu. V pozici proti směru jízdy je poskytovaná ochrana výrazně vyšší.
Za nejbezpečnější způsob uchycení autosedaček ve vozidle je obecně považován systém isofix. Ani bezpečný systém ale neochrání, když je sedačka špatně vyrobená, což je případ modelu Casualplay Fix QR. Při čelním nárazu došlo k utržení svarů, které držely isofix úchyty.
Letošní test autosedaček se poprvé zaměřil i na chemické riziko. Na seznamu sledovaných cizorodých toxických látek se ocitlo šedesát položek. Autosedačka Chicco Keyfit obsahovala nepřijatelně vysoké množství zpomalovačů hoření a zvýšený obsah organického cínu. Ten obsahovala i látka potahu sedačky Graco Junior Maxi. U modelu Kiddy Energy Pro 2 byl prokázán vyšší obsah zpomalovačů hoření, ale i formaldehydu a naftalínu.
I přes letošní ne zcela příznivé výsledky testu některých autosedaček se na trhu vyskytují modely, které dosáhly na druhé, ba dokonce i na první nejvyšší hodnocení. Václav Beneš k výsledkům dodává: „Důležité je vést v patrnosti, že i průměrné autosedačky děti ochrání. Autosedačka je nejen povinná, ale i velmi účinná ochrana.“
Test 20 dětských autosedaček vychází v červnovém vydání časopisu dTest. Do 26. května jej lze exkluzivně získat zdarma na www.dtest.cz