Kdo si v Česku bere zodpovědnost za bezpečný sex? Muži, nebo ženy? A kdo se preventivně připravuje na nezávazný sex? Překvapivě je to přesně půl na půl. Alespoň to vyplývá z průzkumu společnosti Slevomat, která se zabývala sexuálním chováním Čechů. Čísla hovoří přitom jasně. Například v nakupování kondomů těsně vedou muži, přesně 51 % z nich preventivně kupuje prezervativy. Žen je pak oněch zbylých 49 %. Jak je tedy patrné, nenechají nic náhodě a ne vždy se na muže spoléhají.
To potvrzuje i MUDr. Marcela Kotoulová: “Ženy jsou v tomto ohledu vždy obezřetnější. Sexuologické studie dlouhodobě ukazují, že ženy bývají iniciativnější a na své partnery se ne vždy spoléhají, proto berou zodpovědnost do svých rukou.”
Asi nepřekvapí, že kondomy jakožto ochranu nejen před nechtěným otěhotněním, ale také proti pohlavním chorobám, využívají nejvíce mladí ve věku 25 až 34 let. “Samozřejmě velká část žen v tomto věku bere i hormonální antikoncepci, nicméně prezervativy jsou nejvíce využívané kvůli nezávaznému sexu. Dalším faktem je, že zatímco později hormonální antikoncepci vysazují jednak z důvodů plánovaného rodičovství, tak z obav jejího užívání. Proto případně volí i jiné formy ochrany,” vysvětlila Kotoulová.
Podle ní již pak není neobvyklé, že zájem o kondomy či jiné druhy prevence od 35 let výše opadá, jak potvrzuje i průzkum Slevomatu. Kondomy si v této věkové hranici dopřeje jen 15 procent dotázaných. “Trendem doby je, že do 40 let se ženy snaží dohnat, co se dá. Tedy založit rodinu a mít ideálně dvě děti. Zároveň samozřejmě platí, že s přibývajícími léty plodnost ženy klesá a s tím klesá i používání antikoncepce,” uzavřela doktorka Kotoulová. Navíc s přibývajícími léty rovněž klesá frekvence sexuálního styku.
Kdo nejčastěji nakupuje kondomy (v %) | |
Muži vs. ženy | 51 % vs. 49 % |
věk 18-24 let | 25 % |
věk 25-34 let | 55 % |
věk 35-44 let | 15 % |
věk 45-64 let | 4 % |
nad 65 let | 1 % |
Slevomat.cz
Po čtyřech letech existence je Slevomat největším českým slevovým portálem a současně nejrychleji rostoucí firmou českého internetu. Slevomat byl v ČR prvním slevovým portálem a svým názvem dal jméno zcela novému odvětví internetového podnikání. Více než milion zákazníků ušetřilo na Slevomatu přes čtyři miliardy korun, počet prodaných zážitků přesáhl šest milionů a tato čísla neustále rostou. Slevomat.cz denně zaznamená přes 200 000 návštěv. O zákazníky a partnery Slevomatu pečuje přes 150 lidí.