Průzkum čokoládovny CARLA ukázal na několik zajímavých postřehů týkajících se oblíbené tradice Mikuláše, čerta a anděla. Přestože se téměř všichni čertů bojíme (polovina z nás poměrně dost hodně) a často si z jejich návštěv odnášíme další psychické problémy, pro zachování této letité tradice by bylo 88 % dotázaných. Průzkum proběhl v období 20. 11. 2015 – 02. 12. 2015 a zúčastnilo se jej 530 respondentů.
Průzkum mimo jiné odhalil:
- Jaký věk dítěte je pro návštěvu oblíbeného tria postaviček nejvhodnější
- Kdo je oblíbenější z dvojice Mikuláš – anděl
- Co ve výslužce děti nejvíce potěší
- Čím si děti nejčastěji získávají přízeň Mikuláše
- S jakými problémy se děti po návštěvě čerta potýkají
Obliba Mikuláše a jeho „parťáků“ je v Česku veliká. V dětství poctili svou návštěvou téměř každého z nás – což potvrdilo 93 % dotázaných. Protože se jedná pro dítě o poměrně stresující zážitek a u veřejnosti se množí názory o škodlivosti této tradice, výsledky průzkumu čokoládovny CARLA překvapily. Přes útrapy, které tento svátek dětem přináší, je pro zachování tradice většina – 88 % lidí.
Strach z čertů je přirozený
Nejoblíbenější postavičkou z trojice Mikuláš, čert a anděl je posledně jmenovaný. Náklonnost k němu vyjádřila větší polovina dotázaných (56 %). Jako druhou nejoblíbenější postavu respondenti zvolili Mikuláše – získal 38 % hlasů. Čerta si oblíbilo pouze 6 % ze všech a není se čemu divit – právě čert se podílí největší měrou na tom, že si ze vzájemného setkání odnáší každé čtvrté dítě negativní zážitek.
O tom, jak silně dokáže taková pohádková návštěva dítě ovlivnit, nejlépe vypovídá to, že více než 40 % respondentů uvedlo, že nemohli následně spát. Téměř 7 % se začalo pomočovat a jiní se začali bát například tmy.
Na stupnici, která vyjadřovala strach z čerta, respondenti uvedli, že v 42 % se báli jen trochu, v 38 % se báli moc a v 13 % se báli strašně moc.
Nejčastěji Mikuláši přednášíme a zpíváme
Obecně se očekává, že každé dítě musí před Mikulášem něco „ukázat“ – dle výsledků průzkumu to je nejčastěji básnička (86 %). Písničku naopak volí 36 % dětí. Méně často v průzkumu naopak zazněla modlitba nebo taneček.
Protože čokoláda u dětí vede
Odměnu za jejich odvahu, chování a předvedené úsilí ve většině případů představuje sladká nadílka, kterou děti dostávají. Dotázaní uvedli, že se ve 40 % nejvíce těšili na čokoládu a adventní kalendář (25 %). Dále se v pořadí objevily bonbóny (10 %), ovoce (9 %), drobné hračky (9 %) a v nadílce často očekávali také buráky. Právě u čokolády, která v průzkumu zvítězila, by ale lidé měli být obezřetní a pečlivě vybírat. Dřívější průzkumy totiž ukázaly, že například s nekvalitním adventním kalendářem se setkal téměř každý z nás1.
„Doporučila bych, aby lidé nenakupovali výrobky označené jako čokoládová nebo kakaová pochoutka nebo výrobky s příchutí čokolády. Důležité je sledovat, aby bylo použito jen kakaové máslo a žádné rostlinné tuky, přestože jsou legislativně do 5 % povoleny. Jsou ve výrobcích pro děti absolutně zbytečné“, radí Ing. Eva Slavíková, která odpovídá za kvalitu v čokoládovně CARLA.
Na otázku – od jakého věku dítěte byste doporučili návštěvu i čerta – se dotázaní nejčastěji shodli na věku od tří až čtyř let.
Výsledky průzkumu jsou k nahlédnutí zde: Vyplnto.cz (https://goo.gl/F37ycp)
[1] Vánoční průzkum čokoládovny CARLA: http://goo.gl/pIrCFL
O společnosti CARLA
Čokoládovna CARLA spol. s r. o. je ryze česká společnost, která vznikla na předměstí Dvora Králové v roce 1992 tzv. “na zelené louce”. Pro koncové spotřebitele začala vyrábět v roce 1997. Od počátku své existence staví na špičkové kvalitě surovin i výrobků, cenové dostupnosti, bezchybném servisu, vstřícnosti a ochotě naslouchat požadavkům a přáním zákazníka. Čokoládovna CARLA vyrábí čokolády, polevy, náplně, fondán a hotové výrobky pro maloobchod i velkoobchod. Za každým novým výrobkem se skrývá komplexní vývoj a um odborníků na senzoriku využívající vlastní laboratoře.
Čokoládovna CARLA je držitelem certifikátů kvality dle zahraničních norem BRC a IFS (British Retail Consortium / International Food Standard). Pro některé své výrobky je držitelem certifikátů Klasa.
Čokoládovna CARLA ročně vyrobí okolo 6500 tun čokolády (údaje z roku 2013) a její produktové portfolio čítá na 140 výrobků. Ve svém podniku zaměstnává průměrně 150 lidí. Export směřuje především na Slovensko, do Belgie, Maďarska, Itálie, Německa, Norska, Portugalska, Ruska a Japonska. Výrobky z produkce CARLA lze zakoupit v prodejnách Albert, Billa, Coop, Globus, Hruška, Kubík, Makro, Penny Market, Terno, Bala, Brněnka, CBA, Enapo, ESO market, Flop, JIP, Verner potraviny.
www.carla.cz