Na dovolenou do zahraničí pojede během letošního léta 42 procent Čechů. Víc než třetina z nich využije služeb cestovních kanceláří. Klienti mají nově možnost žádat náhradu za narušení dovolené. Na co si dát ale ještě před odjezdem pozor, aby se z vysněné dovolené nestala noční můra? A jak postupovat v případě, že se problém objeví až na místě? Podrobný popis se vyplatí.
Od ledna letošního roku nemusí mít smlouvy o zájezdu na rozdíl od cestovní smlouvy písemnou formu. Povinnostípořadatele zájezdu ale je vydání dokladu o smlouvě, takzvaného potvrzení o zájezdu. To už písemnou formu mít musí. Mezi náležitosti, které musí potvrzení obsahovat, patří označení smluvních stran, vymezení zájezdu, údaje o ceně a informace o způsobu, jakým může zákazník uplatnit své právo z porušení povinnosti cestovní kanceláře včetně údaje o lhůtě, ve které může toto právo uplatnit. „Smlouva o zájezdu by dále měla obsahovat přesně to, co od zájezdu bude zákazník očekávat. V případě nesplnění požadavků se totiž může dovolat jen toho, co měl ve smlouvě upřesněno. Například, pokud jednou z podmínek ve smlouvě o zájezdu byl výhled na moře a ze zákazníkova pokoje takový výhled není, může se dovolat náhrady či odškodnění na základě smlouvy,“vysvětlil Jiří Hartmann z advokátní kanceláře Hartmann, Jelínek, Fráňa a partneři.
Něco se dá vyřešit okamžitě
Pokud zájezd nesplňuje podmínky, které zákazník na základě smlouvy očekával, má nárok na nápravu závadného stavu. Zákazník by měl o vzniklé vadě ihned informovat delegáta cestovní kanceláře, jelikož se situace v mnoha případech může vyřešit na místě, například přestěhováním do nového pokoje, který odpovídá smluveným podmínkám. „Nezjedná-li pořadatel nápravu ani v přiměřené lhůtě, kterou mu zákazník určí, může si zákazník zjednat nápravu sám a pořadatel mu následně uhradí vynaložené náklady. V případě, že náhrada zajištěná pořadatelem je spojena s vyššími náklady, hradí náklady pořadatel. Za situace, kdy není možné zajistit adekvátní náhradu, musí pořadatel vrátit zákazníkovi rozdíl v ceně. Pokud vznikne během pobytu jakýkoli problém a zákazník ho bez zbytečného odkladu oznámí, vzniká mu nárok na slevu z ceny ve výši přiměřené rozsahu a trvání vady,“ popsal Jiří Hartmann.
Pořadatel může dovolenou zrušit
Pokud v lokalitě, kam má zákazník odjet na dovolenou, dojde například k zemětřesení nebo záplavám, může pořadatel zájezd v rámci zajištění bezpečnosti svých klientů zrušit. Cestovní kancelář je ale následně povinna zákazníkovi zájezd nahradit v plné výši a kvalitě. „V případě, že cestovní kancelář už zaplacený zájezd odmítla nahradit, je zákazník oprávněn požadovat vrácení peněz v plné výši. Pokud cestovní kancelář finanční prostředky nevrátí, nezbývá zákazníkovi nic jiného než se se svým nárokem obrátit na věcně a místně příslušný soud,“ řekl Jiří Hartmann.
Náhrada za dovolenou ano, za služební cestu ne
Při porušení povinností ze strany pořadatele zájezdu má zákazník právo na náhradu za narušení dovolené. To je možné ale pouze v případě, že účelem zájezdu byla skutečně dovolená spojená s odpočinkem. V případě, že účel zájezdu byl jiný, například služební cesta, nemá zákazník právo na náhradu za narušení dovolené. „V případě, že dojde z jakéhokoli důvodu k narušení dovolené, doporučuji klientům cestovních kanceláří, je-li to možné, pořídit fotodokumentaci. Fotografie totiž pomohou při následném dokazování porušení povinností sjednaných ve smlouvě o zájezdu,“ doporučil Jiří Hartmann.