Články

Jak nejlépe kombinovat metody vzdělávání dětí

V dnešní době jsou naše děti obklopené všudypřítomnou technikou, vznikají stále nové edukativní televizní seriály, mobilní aplikace i počítačové hry, s tím narůstá i větší práce ze strany rodičů, aby dokázali správně vybírat mezi širokou nabídkou. Často se stává, že děti jsou již zběhlejší v užívání technických přístrojů než samotný rodič, a tak nezbývá, než se snažit s nimi udržet krok, pokud si chceme být jisti, co jim dáváme do rukou. Některé děti totiž už ovládají tablet či chytré telefony dříve, než nastoupí do školy. Instalování a využívání nových přístrojů ve školách napovídá, že tímto směrem bude nadále směřovat model výuky. Ostatně komunikace s výpočetní technikou se stává samozřejmostí, a zvláště pro děti, které přijímají počítačovou gramotnosti přirozeně jako součást každodenního života.

Whats_The_Big_Idea

Prakticky ve všech školách se již zavedly nebo se zavádějí moderní elektronické přístroje, které mají celkovou úroveň výuky zkvalitnit. Díky výpočetní a komunikační technice se výuka stává interaktivnější a může dětem proces učení zjednodušit (např. abstraktní myšlení). Vhodné počítačové výukové programy nebo i mobilní aplikace dokáží dětem mnohé věci ukázat na animacích mnohem srozumitelněji, než by je dokázal složitě a zdlouhavě vysvětlit rodič. Pro ty nejmenší tu jsou speciální televizní pořady, které nenásilně a zábavně děti učí o vzájemných lidských vztazích či morálních poselstvích. Pozornost si v poslední době získal dětský animovaný pořad To je ale nápad! (u nás jej vysílá televize JimJam), na kterém se spolupodílel specialista na vzdělávání Nick Chandley a jenž se nechal inspirovat dětskou zvídavostí. Hlavní hrdina seriálu společně s dětskými diváky hledá odpovědi na otázky začínající slůvky kdo, co, jak, kdy a proč.

Mgr. Martin Zajíc, dětský psycholog z poradny www.bez-tize.cz, taktéž zastává názor, že interaktivní forma učení je účinnější než pasivní příjem informací. „Většinu informací dnes hledáme aktivně. Zajímáme se o ně, sháníme je. Ve školách daleko lépe fungují formy, kdy lidé spolu diskutují. Sdílet a získávat informace „na požádání“ je efektivnější nejen z hlediska zapamatovatelnosti – více jich zkrátka v paměti udržíme. Děti se však také učí tomu, co se dnes ve společnosti cení vysoko i ve firmách – komunikace, aktivita, vedení dialogu,“ vysvětluje dále.

foto

Masivním zapojením moderních technologií je vidět zejména v USA. Do distančních programů vypsaných čistě elektronicky se na základních a středních školách letos zapsalo o 19 % více žáků než v loňském roce. Některé americké státy dokonce od svých studentů požadují, aby splnili alespoň jeden kurz elektronickou formou, i když student dochází do školy prezenčně. Jižní Korea tento trend následuje a hlásí, že v roce 2015 pravděpodobně zruší papírové učebnice a bude čerpat pouze z digitálních materiálů. V České republice je zatím pouze malý počet škol, které přešly alespoň na částečnou digitální výuku. Ministerstvo školství však vidí budoucnost v digitalizaci výuky a plánuje zastřešit projekty napomáhající rozšíření moderní digitální technologie.

0 Shares

Leave a Comment

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.