Ve srovnání se zeměmi OECD a dalšími státy zapojenými do výzkumů PISA se české děti pohybují z hlediska čtenářské gramotnosti těsně pod průměrem. Nejlépe si vedou žáci asijských zemí. České děti mají srovnatelné výsledky například s Maďarskem a Rakouskem. Z Evropských států si vede nejlépe Finsko. Dlouhodobě neuspokojivá situace je na Slovensku. Ke zlepšování situace v Česku přispívají z řady projektů i osobní knihy. Údaje vyplývají z dostupných výzkumů PISA 2012 a pilotního projektu Já čtu od nakladatelství Modrý slon, které díky osobním knihám motivuje děti ke čtení a pomáhá zvyšovat jejich čtenářskou gramotnost.
„Češi se při posledních výsledcích PISA dostali ve čtenářské gramotnosti na úroveň v roce 2000. Přesto je situace stále znepokojivá,“ říká Marek Halfar z nakladatelství Modrý slon, které od roku 1998 poskytuje knihy s osobním příběhem. Toto dětské nakladatelství je zároveň autorem projektu Já čtu, jehož hlavním cílem je motivovat děti ke čtení a probudit v nich zájem, také naučit je porozumět textu a zvýšit u dětí čtenářskou gramotnost.
Osobní knihy motivují ke čtení
Výsledkem pilotního průzkumu s cílem změřit účinnost osobních knih, ve kterých jsou děti hlavními hrdiny, bylo zvýšení čtenářské gramotnosti a čtenářství o 26 % u vybraných 477 respondentů z řad dětí základních škol z různých regionů. „Rodiče často řeší, jak odlákat děti od počítačů a přivést je k četbě. Jedním z řešení jsou právě osobní knihy s průkazným zlepšením čtenářské gramotnosti,“ uvádí Marek Halfar. Statisticky nachází cestu k četbě stále více dívky než chlapci, což potvrzují i výsledky průzkumu PISA 2012.
Princip osobních knih je jednoduchý. Mladý čtenář se v osobní knížce stává ústřední postavou napínavých a veselých dobrodružství plných fantazie. Příběh knížky začíná v místě čtenářova bydliště a i další postavy mohou nést jména sourozenců nebo skutečných kamarádů z jeho života. Knížky jsou vyráběny na zakázku. Jméno dítěte a další náležitosti je možné zadat prostřednictvím internetového formuláře u vydavatele osobních knih. Mladý čtenář pak obdrží knížku, kde její hlavní hrdina nese jeho jméno. Součástí knížky může být i osobní věnování. Cena takové knížky zpravidla nepřesáhne 300 korun.
Internet láká děti více než četba knih
Co je čtenářská gramotnost?
Čtenářská gramotnost představuje porozumění, využívání, posuzování a angažování se v psaných textech za účelem dosažení cílů jedince, rozšíření jeho znalostí a potenciálu a aktivní účasti ve společnosti.
|
Poslední alarmující zjištění v otázce četby u českých dětí zjistil i celostátní průzkum Národní knihovny. Mezi hlavní závěry patřil i fakt, že děti čtou méně než dřív. S knihou ráda tráví čas necelá polovina z nich, naopak vůbec nečte zhruba každý desátý žák. Nejpopulárnější knihou zůstává série Harryho Pottera, ale výběr knih se dále redukuje. Školáky od četby odloudil hlavně internet, počítačové hry a televize. Když vysvětlovali, proč nečtou, tak nejčastěji uváděli, že je to nebaví. K tomu se přihlásila téměř polovina z nich (47 procent). Část dětí také považuje četbu za příliš namáhavou. „Pokud děti čtou, jsou vybíravější než dřív. Nemají rády dikci, a proto nejraději čtou knihy podle svého výběru. Ideálně, když se ztotožní s hlavním hrdinou, což nabízí i osobní knihy,“ dodává Marek Halfar.
Významnou roli v úrovni čtenářské gramotnosti hrají podle nedávných průzkumů zejména čtenářské začátky (tedy přibližně četba dětí do deseti let). V tomto věku je žádoucí dětem zpřístupnit co nejvíce zdrojů současného jazyka. Pokud děti již do školy nastupují s omezenou slovní zásobou, propast mezi nimi a spolužáky se rok od roku více prohlubuje.
Využité zdroje v tiskové zprávě:
Projekt Já čtu, 2009; PISA, 2012; průzkum Národní knihovny a Scio, 2013