Chronické bolesti hlavy, deformovaná páteř nebo skolióza. Nemalými zdravotními problémy může skončit špatná volba školního batohu pro vaše děti. Těch nevhodných je přitom v Česku spousta. Podle odhadů společnosti Bagmaster se jedná o více než třetinu všech batohů dostupných v tuzemských obchodech. Přitom stačí tak málo, zaměřit se na konstrukci a použité materiály batohu, jak upozorňují odborníci.
Jak by tedy měl správný batoh vypadat a na co se v obchodě zaměřit? „Na první pohled toto poznat nelze. Batoh je nutné důkladně prozkoumat jak z hlediska materiálů a konstrukce (popruhy, kostra, vnitřní uspořádání), tak z hlediska velikosti vzhledem k dítěti. Dobrý batoh, pokud je správně používán, nezpůsobuje dítěti potíže charakteru únavnosti, nebo bolesti,“ upozorňuje fyzioterapeut MUDr. Karel Pitr, který s českou společností Bagmaster batohy konzultuje.
Ten zároveň upozorňuje, že značný rozdíl je i mezi batohem a tradiční aktovkou. Byť se to možná někomu nebude zdát, protože s aktovkami vyrostla nejedna generace dětí, nejsou tolik vhodné. Aktovka se obvykle neopírá o pánev, proto zátěž nese jen horní část páteře. Z tohoto hlediska je vhodnější batoh.
Co by měl správný batoh pro školáka splňovat: | |
Popruhy: | Široké ideálně 4 cm, dostatečně pevné, snadno seřiditelná délka, v oblasti ramen vyměkčené. |
Kostra: | Správné rozměry (výška i šířka dle velikosti a stáří dítěte), tvarování podle tvaru zad, lehká. |
Materiál: | Pevný, lehký, snadno udržovatelný, nepromokavý, atraktivní barva s reflexními prvky. |
Struktura batohu: | U zad kapsa na těžké předměty, kapsa na cenné předměty by neměla být na povrchu, zvlášť by měla být kapsa na svačinu a přezůvky. |
Nosnost: | Podle váhy a svalové kondice a věku dítěte. |
Zvláště malí školáci mezi první a pátou třídou jsou ke zdravotním problémům nejnáchylnější. Jsou ve vývoji a rychle rostou, což může mít při velké zátěži a nekvalitním batohu dopad na záda. Nejčastější zdravotní úskalí vyjmenovává fyzioterapeut Pitr: „Samozřejmě může, a to několika způsoby. Záleží na tom, ve kterém směru je špatný. Například, pokud má kratší jeden popruh, zatěžuje více jednu stranu a může vést ke skolióze. Při špatném výškovém usazení může přetěžovat jednu určitou část páteře, třeba krční, nebo bederní. Z toho mohou plynout bolesti přetížených svalů, které upozorňují na to, že něco je špatně a tedy mají svoji signální funkci. Při delším přetížení se páteř může deformovat v předozadním směru – mluvíme o zvětšené hrudní kyfóze a bederní lordóze – po delší době mohou být i následky na meziobratlových ploténkách, nebo třeba výrůstky na obratlech. Při přetížení krční páteře se zvýšené svalové napětí může přenášet na svaly šíje a způsobit třeba chronické bolesti hlavy.“
Bohužel pravdou zůstává, že někdy děti trpí dobrovolně, nebo spíše kvůli jisté nedbalosti rodičů. Častým nešvarem bývá, že děti nosí v batohu naprosté zbytečnosti. Maximální velikost nebo zátěže batohu nelze přesně určit, je závislá na stáří dítěte a jeho vzrůstu. Lze říci, že je nutné pozorovat, jak dítě dokáže batoh zvládnout, jak daleko a jak dlouho ho nosí a jestli není po příchodu ze školy unavené. Problém může být s popruhy, neměly by být moc utažené a ani volné. Příliš velký batoh také není ideální, mnoho rodičů v rámci úspor často raději koupí batoh větší s tím, že jejich dítě do něj postupně doroste, jenže mezitím záda trpí.
Je možné dítěti chytrým způsobme odlehčit zátěž? I na toto je jednoduchá odpověď. „Těžké části nákladu mají být co nejblíže ose, tedy co nejblíže zádům dítěte, v těžišti batohu. Dobrý výrobce uspořádá kapsy v batohu tak, aby vyhovoval tomuto požadavku,“ dodává MUDr. Pitr
Klučičí taška pro prvňáčka

Holčičí batoh pro prvňáčka
