Zdraví

ADHD a hyperaktivita nemusí být strašáky rodičů

ADHD – zkratka, pod kterou si řada z nás vybaví hyperaktivní a nepozorné děti. Daniela Vaškebová z kliniky Abbia však ví, že problematika je o něco složitější, zato řešení a pomoc při této poruše je jednodušší než dříve.

ADHD neboli Attention Deficit Hyperactivity Disorder

Příznaky této choroby můžeme pozorovat už od útlého věku. Dítě je plačtivější, úzkostnější, už v batolecím věku si obtížněji osvojuje běžné návyky. Pro dítě není snadné udržet pozornost, nikde nevydrží, pořád někam odbíhá, nedovede dokončit hru – například nepostaví celý komín z kostek, ale v půlce ho rozbije a běží jinam.

Problémy se prohlubují s nástupem do školky, kde pozorujeme již jasnější příznaky. Dítě pokřikuje, nedokáže si hrát, obtížněji se integruje do kolektivu dětí, protože zkrátka u ničeho nevydrží. Nezřídka se potom ocitá vně kolektivu, ostatní děti si s ním nechtějí hrát, protože ,,zlobí“. Na takový přístup dítě s poruchou pozornosti často reaguje agresivitou a velký problém je tady. Za tento stav bývá dítě učiteli i rodiči často káráno a přitom za něj de facto nemůže. Jedná se o neuropsychologickou poruchu, kterou je třeba odborně odstranit, nezřídka se připojí další poruchy učení jako dyslexie, dysgrafie, často také úzkostnost (z důvodu neustálého selhávání) či různé formy agresivity či negativismu (z téhož důvodu).

ADHD se netýká pouze útlého dětského věku, slabší formy se mohou projevit až ve škole – v podstatě s podobnými problémy, jenom aplikovanými pro situace staršího věku. Navíc zde nastupují potíže s učením, protože dítě s poruchou pozornosti je snáze unavitelné, udrží pozornost kratší dobu, a proto se učí nerado a s potížemi. Neléčená choroba může volně přejít do dospělosti, kde velmi často působí velké osobní i sociální problémy. V této fázi je sice stále řešitelná, její odstranění však trvá podstatně déle, než u dětí.

Co dělat s diagnózou ADHD?

Léková terapie je vhodná zejména u těžkých případů, kdy přináší značnou úlevu, ale současně také řadu nežádoucích účinků. Stále více se dnes prosazuje metoda s názvem neurobiofeedback. V brněnské klinice Abbia se léčba pomocí neurobiofeedbacku osvědčila nejen u ADHD dětí, stavů po nedokrvení mozku, ale také například při depresích, poruchách spánku a mentálním tréninku pro sportovce a vrcholové manažery či studenty. Od této metody si sice nemůžete slibovat viditelné účinky ze dne na den, výsledky léčby jsou však dlouhodobé až trvalé a bez nežádoucích vedlejších účinků.

Co je to neurofeedback?

Neurobiofeedback je přístrojová metoda využívající biologickou zpětnou vazbu s pomocí elektrické energie mozku – EEG. Metoda byla vyvinuta v 70. letech minulého století jako léčebná a tréninková metoda nápravy mozku neurology a psychology v USA. Terapeuti kliniky Abbia dokáží za pomoci vyspělých technologií (neurobiofeedback, EMG biofeedback, P1R HEG) rozpoznat a účinně pomoci při řadě potíží a onemocněních, přitom o pacienta pečuje několik odborníků současně – neurolog, psycholog či pedagog, díky tomu je pacientovi poskytnuta komplexní a celostní péče.

Díky biofeedbacku a zejména kombinací několika jeho druhů a doplňkových terapií dochází k odstranění či zmírnění příznaků mnoha diagnóz, např. již zmíněných poruch pozornosti, úzkostných poruch, poruch autistického spektra, stavech po úrazech mozku, stavech po hypoxii mozku, p o těžkých porodech, dále při bolestech hlavy, inkontinencích neurologického původu a podobně. Účinky za pomocí terapií neurofeedbacků jsou ověřené seriózními lékařskými výzkumy, publikovanými v poslední době zejména v USA. Jde o exaktní nelékovou terapii, která je ve většině států na světě, např. i na Slovensku, hrazena z prostředků zdravotních pojišťoven.

Jak probíhá léčba neurofeedbackem ?

Stav soustředění je charakterizován určitým druhem mozkových vln. Léčba metodou neurobiofeedbacku spočívá ve snímání elektrické aktivity mozku a následných krocích, které mají za cíl celkový návrat pacienta k normálu. Dítěti nejprve terapeut měří elektřinu mozku, se kterou následně pracuje. Dítě hraje „hry“ na počítači pomocí myšlení, a když se přestane soustředit, dění na počítači se zastaví. Dítě je za správné ,,myšlení” odměňováno ve hře nejen vizuálně – např. autíčko jede, ale i audiálně, tedy poslechově, za správné vyladění mozku bývá odměňováno zvukovými signály. Když ustanou, dítě či pacient je touto formou informován o tom, že je potřeba změnit druh soustředění. Terapeut neustále reaguje na činnost mozku dítěte, sleduje specifické souvislosti, dává pozor na abnormální signály a kontroluje činnost celého systému až do jeho návratu k normě.

Paed.Dr. Daniela Vaškebová je ředitelkou a zároveň vedoucí terapeutkou soukromé kliniky ABBIA CLINIC, která se specializuje především na nelékové řešení neuropsychologických obtíží (např. poruchy pozornosti, stresové a únavové syndromy, deprese, bolesti hlavy). Klinika využívá nejnovější ,,přirozené metody nápravy“ – tedy různých druhů biofeedbacků (zabývá se například těžkými poúrazovými stavy nebo stavy po těžkých porodech, a to díky přístrojům, jimiž disponuje jako jediná u nás) a dále speciálních druhů masáží, cvičení, neuropsychologického poradenství a celostního přístupu k léčbě.

0 Shares

Leave a Comment

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.