Články

Historie panenky Barbie

Šaty jí navrhovali světoví módní návrháři jako Christian Dior, Yves Saint Laurent nebo Karl Lagerfeld. Panenka Barbie se stala módní ikonou a také jednou z nejprodávanějších hraček na světě. Víte ale, že její předchůdkyní byla německá panenka Lili? Pojďte se s námi podívat do historie neopakovatelně přitažlivé panenky.

Přestože je Barbie vnímána jako jeden ze symbolů americké kultury, má tato plastiková panenka evropské kořeny. Její skutečná předloha vznikla v padesátých letech v poválečném Německu, kdy začal masově vycházet deník Bild a v něm komiks o mladé a nespoutané slečně Lili.

Komiks o štíhlé volnomyšlenkářce byl natolik populární, že se redaktoři deníku Bild rozhodli vytvořit několik tisíc kusů slečny Lili z plastu. Panenka se tehdy dala koupit pouze v nočních klubech a barech po celém Německu. A právě v Německu na „hračku pro dospělé“ narazila i Američanka Ruth Handlerová, která tehdy přesvědčila svého manžela a spoluzakladatele firmy Mattel, aby koupil práva na Lili. Tímto krokem začala revoluce v historii hraček.

Mattel zanedlouho představil podobnou plastikovou krásku, ale s jiným jménem. Panenka Barbie, (která dostala jméno po dceři paní Ruth), byla představena na Mezinárodním festivalu hraček v New Yorku 9. března 1959 a okamžitě vzbudila obrovskou pozornost, protože byla jiná než ostatní. O rok později společnost Mattel vytvořila panence Barbie partnera Kena, který nesl jméno po synovi paní Ruth.

Panenka Barbie patří mezi neoddiskutovatelné kulturní fenomény a inspiruje řadu umělců. Vzniklo několik desítek knih, řada filmů a dokonce i výtvarných děl (například od známého zakladatele pop-artu Andyho Warhola). V současné době můžete sledovat filmové příběhy kreslené Barbie pravidelně každý víkend na stanici Minimax.

Za 53 let její existence se prodala více než miliarda kusů. A společnost Mattel směle tvrdí, že se každou vteřinu po světě prodají dvě až tři Barbie. Nutno podotknout, že světový prodejní rekord překonala panenka Barbie až s nástupem modelu Totally Hair Barbie s rekordně dlouhými vlasy, kterou společnost vyrobila v roce 1992.

Devětadvaceticentimetrová plastiková panenka věrně zrcadlí módní svět žen a je na ni dobře vidět, jak se Amerika i okolní svět vyvíjeli. Na trhu se již objevila Barbie Asiatka, Arabka, Indiánka a dokonce i Barbie Avatarka s modrou kůží, kterou vytvořila francouzská umělkyně Jocelyne Grivaud na barbiemamouse.com

Panenka Barbie není ale jen hračkou pro děti, je to i lahůdka pro sběratele. K padesátiletému výroční nechala společnost Mattel vyrobit vzácný kus, který se vydražil za neuvěřitelných 8,8 milionu korun. Panenka přitom není nikterak zvláštní, co ale zvyšuje její cenu je náhrdelník s velkým jasně růžovým diamantem od zlatníka Stefana Canturiho.

0 Shares

Leave a Comment

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.