Vroubkovaná růžová žvýkačka Pedro, griliášové sušenky Vlnky, Kočičí jazýčky, Kofola, parfém Živé květy, mandlový krém AB, motorky Jawa a další české výrobků se vryly do paměti několika generacím. Některé z nich se dochovaly a v téže nezměněné chuti a podobě se těší oblibě dodnes, další z nich z trhu odešly a dnes se vrací opět na výsluní. Proč se v posledních letech při nakupování vracíme k desetiletí starým výrobkům a upřednostňujeme je před zahraničními?
Po vlně nadšení pro zahraniční výrobky se čím dál častěji vracíme k ověřeným českým značkám, jejichž podporou ukazujeme, že i v dnešní umělé multikulturní době jsme stále Češi, hrdí na svou malinkou zemi ve střední Evropě, její kulturu a produkty. Mnoho českých firem má za sebou dlouhou tradici, na jejích výrobkách jsme od dětství vyrůstali, znamenají pro nás něco známého, kvalitního, okořeněného špetkou nostalgie.
Ideálním příkladem je ovocná žvýkačka Pedro. Ta sjela poprvé z výrobního pásu firmy Velim už v roce 1968 a další čtvrtstoletí patřila mezi neoblíbenější výrobky, než ji po revoluci vystrnadily zahraniční výrobky a ukončily v roce 1994 její výrobu. Láska k retru a k českým výrobkům ji však v roce 2014 vynesly zpátky na světlo. Dnes se pod značkou Pedro vyrábí kromě žvýkaček i celé portfolio želé bonbonků a lízátek a dokonce má po celé republice několik monobrandových prodejen.
Ve stejném roce vrátila firma Dinotoys na trh oblíbenou oranžovou tatrovku, na které vyrostly generace dětí a úspěšný comeback se podařil i mandlovému krému AB. Ten v upravené verzi bez parabenů nyní vyrábí hradecká společnost Vivaco pod názvem BT Mandlový krém.
Vrátit se a zavzpomínat si na život v dobách socialismu, na tehdejší vybavení domácností, obchodů či na elektroniku a mnoho dalšího můžete v Galerii Tančící dům v Praze. Zde až do 16. října zde probíhá výstava Retro 70-80. let.