Jídlo a pití

Dělené stravování

Samotný název nám napovídá, že se jedná o oddělování konzumace jednotlivých složek potravy. Při děleném stravování se konzumují odděleně zdroje sacharidů (pšenice, žito, oves, ječmen, proso, sušená kukuřice, výrobky z obilovin, rýže, brambory, bramborový škrob, kadeřavá kapusta, cukrová kukuřice, banány, sladká jablka a hrušky, fíky, hroznové víno, datle, sušené ovoce, hustá ovocná šťáva, sirupy, pivo, med, luštěniny (kromě sóji) a zdroje bílkovin (jedná se především o libové hovězí, telecí, skopové, krůtí, kuřecí, vepřovou panenku, vejce, neuzené ryby, plody moře (losos, okoun, tuňák, makrela, sleď, pstruh, štika, platýs, garnáti, krabi, humr), tedy se v podstatě odděluje strava rostlinná od stravy živočišné.

Sacharidy a bílkoviny se pak mohou kombinovat s potravinami neutrálními, které můžeme konzumovat také samostatně (oleje panenské lisované za studena, neztužené margaríny, máslo, mléčné výrobky s obsahem tuku vyšším než 50%, zakysané mléčné výrobky (jogurt, kysaná smetana, tvaroh, mléko, kefír – v potravinových doporučeních spíše nízkotučné), dále tučnější sýry (okolo 60% – smetanový, máslový, hermelín, mozzarella, Cottage, ricotta. zelenina (lilek, květák, zelené fazolky, brokolice, čínské, červené a bílé zelí, zelený hrášek a čerstvá kukuřice, okurky, česnek, kedluben, mrkev, paprika, feferonky, ředkvičky, ředkev, červená řepa, růžičková kapusta, červené zelí, kysané zelí, celer, špenát, čerstvá rajčata, bílé, kapusta, cuketa, cibule, hlávkový salát, ledový salát), ořechy, koření, bylinky, houby, droždí, výhonky a klíčky, no a k pití bylinkové čaje.).

Strava je dělena buď v denních cyklech (celý den se jí buď bílkoviny, nebo sacharidy), nebo se separují potraviny pouze v rámci jednoho jídla (mezi jídly ovšem musí být významná pauza, cca 2-4 hodiny). Vše je doplněno vyváženým a pravidelným pitným režimem.

Výhodou děleného stravování je snížení energetického příjmu a  zařazením do jídelníčku více ovoce a zeleniny. Dělené stravování dále doporučuje nevynechávat z jídelníčku 3 hlavní jídla, jíst v klidu a beze spěchu, důkladně rozmělnit potravu v ústech a dodržovat pravidelné intervaly mezi jídly.

Dělenému stravování oponují vědecká tvrzení, že je konzumování jednotlivých složek odděleně zcela zbytečné. Z fyziologického hlediska se totiž dodnes významný přínos dělené stravy nepotvrdil, protože jsou v tenkém střevě přítomny enzymy štěpící sacharidy, tuky i bílkoviny bez ohledu jakým způsobem je strava do těla přijímána.

Pokud trávicí systém zpracuje různorodou potravu bez negativních projevů (bolest břicha, nadýmání apod.), k dělení stravy asi nebudete mít důvod inklinovat. Každopádně může pomoci a pomáhá právě těm, kteří trpí zažívacími obtížemi nebo jejich trávicí systém hůře snáší některé kombinace potravin. Trávící obtíže jsou vyvolávány například kombinacemi luštěnin s některými potravinami a různých druhů živočišných bílkovin s některými přílohami. Vyzkoušejte pokrmy děleného stravování, které vám pomohou zpestřit a obohatit stravovací režim.
CELEROVÉ RIZOTO

Suroviny:
1 cibule, 100g oloupaného celeru, rýže Arborio nebo Carnaroli, zeleninový vývar, tymián, sůl, pepř

Postup:

Na ghí zpěníme najemno nakrájenou cibulku, přidáme na nudličky nastrouhaný celer a ještě trochu zpěníme. Přidáme rýži (1 hrst = 1 porce). Promícháme a zalijeme trochou zeleninového vývaru (1/2 l vody). Mícháme dle potřeby a postupně podléváme vývarem. Nakonec přidáme špetku tymiánu, sůl a pepř. Zamícháme, vypneme sporák a necháme 3 minuty dojít pod pokličkou.

 

RÝŽOVÝ NÁKYP S MERUŇKAMI

Suroviny:
350 g rýže (200g rýže Carnaroli a 150g rýže Natural), 4 dcl vody, 300 g čerstvých, kompotovaných nebo sušených nesířených meruněk, 50 g sušených nesířených rozinek, 50g lískových oříšků, 50 g vlašských ořechů, špetka tymiánu, med, mořskou sůl, 2 polévková lžíce extra panenského olivového oleje.

Postup:
V rýžovaru uvaříme rýži cca 15-20 minut, potom ji smícháme s ostatními přísadami (oříšky a ořechy posekáme) a zapékáme v troubě 20-30 minut.

 

RÝŽOVÝ DEZERT

Suroviny:
Rýže Arborio nebo Carnaroli 100 g, mandlové mléko 250 ml, sušené nesířené rozinky 50 g, banán 2 ks, 5 polévkových lžic prášku z nepražených kakaových bobů.

Postup:
Dobře uvařenou rýži rozmixujeme s mlékem, rozinkami, práškem z nepražených kakaových bobů, zlehka vmícháme banán a dobře vychladíme.

 

BYLINKOVÁ ČOČKA SE ŠPENÁTEM A RAJČATY

Suroviny:

200g čočky, 1 petržel, 2 střední mrkve, 1 cibule, 5 kuliček nového koření, 5 kuliček celého černého pepře, 2 šálky zeleninového vývaru – tedy 500 ml, 2 šalotky, 2 lžíce řepkového oleje, 1 a 1/2 lžíce citronové šťávy, 15 cherry rajčat, 1 větší hrst baby špenátu, bazalka, máta, sůl, pepř.

Postup:

Čočku propláchneme a namočíme na 1 až 2 hodiny do vody. Čočku zalijeme novou vodou a dáme vařit. Hladina tekutiny asi 1 cm nad čočkou. Nasekáme bylinky a nakrájíme rajčátka na poloviny. Když přivedeme čočku k varu, zakryjeme a na mírnějším ohni dusíme 30 až 35 minut, pak scedíme. Na pánvi rozehřejeme olej na střední teplotě a osmahneme nadrobno nakrájenou šalotku do sklovata. Přidáme větší hrst baby špenátu a krátce vaříme, aby špenát zavadl. Přidáme přepůlená cherry rajčata, čočku, několik nasekaných lístků bazalky, petržele a máty. Promícháme a další 2 minuty vaříme. Zakápneme citronovou šťávou, osolíme, opepříme a po chvilkovém odpočinutí pod pokličkou podáváme.

QUINOA S FETOU A AVOKÁDEM

Suroviny:

150g quinoi v suchém stavu, 1 zralé avokádo, 1/2 červené papriky, hrst kukuřice, feta, dýňový olej za studena lisovaný, citronová šťáva, sůl, pepř.

Postup:

Quinou několikrát propláchneme a uvaříme ji v mírně osolené vodě doměkka. Do uvařené quinoi vmícháme na kostičky nakrájenou červenou papriku, avokádo a kukuřici. Vše dochutíme citronovou šťávou, solí a pepřem. Hotovou quinou nakonec pokapeme olejem a posypeme rozdrobeným sýrem feta.

 

RAGÚ Z ČERVENÉ ČOČKY

Suroviny:

180 g červené loupané čočky, 1 cibule, 2 mrkve, malý kousek celeru, 1 – 2 stroužky česneku, 400 g loupaných rajčat, 2 bobkové listy, lžíce tymiánu, lžíce oregana, olivový olej, sůl, voda.

Postup:

Na řepkovém oleji zesklovatíme nakrájenou cibuli, přidáme na kostičky nakrájenou mrkev a celer a restujeme cca 10 min, ke konci přidáme prolisovaný česnek. Přidáme propláchnutou čočku, sterilovaná rajčata, koření, zalijeme přibližně 350 ml vody a osolíme. Přiklopíme a za občasného míchání necháme probublávat asi půl hodiny, až směs získá hustou konzistenci.

Tip: Vhodná je také kombinace červené čočky s rýží basmati (v poměru 2:1).

 

Autor textu: Milan Merva, specialista na zdravý životní styl značky Menu Gold a osobní trenér

Autor fotografií: Menu Gold

1 Shares

Leave a Comment

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..