Sezení v záklonu je zdravější

Pořídila jsem si ergonomickou židli, ale když čtu na webu manuály správného sezení, podle kterých má např. Trup a stehno, stehno
s lýtkem svírat úhel 90 stupňů, říkám si, zda právě tak má vypadat zdravý posez…? Milena Gieslerová, Chropyně

„Článků nabádajících k sezení ve jménu samých pravých úhlů najdete mnoho, neboť autoři si je kopírováním předávají jako štafetu,“ upozorňuje Adam Zaydlar z Centra zdravého sezení SpinaliS. „V zahraničí se od pravých úhlů upustilo již před lety. Nahlédněte např. do publikace: Základy aplikované ergonomie, vydané Českou ergonomickou společností. Mimo jiné zde najdete doporučení naopak tupých úhlů, tedy úhlů větších než 90 st. v lokti i v koleni.

Styl sezení a hlavně možnosti, na čem sedět, se vyvíjí. Vedle ergonomických židlí existují i zdravotní židle podporující aktivní sezení vycházející ze sezení na gymnastickém míči. Na zdravotních židlích doporučují posez s koleny i trupem v úhlu 100 – 110 st, bedra tak zatěžujete až o 35 % méně než ve vzpřímeném sedu!. Když je pánev výše než kolena, výrazně to odlehčuje bedrům. Právě bolest v bedrech je častým problémem mnoha dlouhodobě sedících osob, neboť mezi posledním volným obratlem a prvním obratlem kosti křížové, dochází nejčastěji k velkému tlaku a poškození či dokonce vyhřeznutí meziobratlové ploténky. Dlouhé sezení ve stejné poloze, byť pohodlné či pravoúhlé, není zdravé. Bohužel, ani ergonomická židle nezaručí zdravá záda, ledaže byste ji přenastavovala několikrát za hodinu v zájmu časté změny polohy.

Obr.: Jak úhel při sezení ovlivňuje tlak na meziobratlové ploténky

Tlak na meziobratlové ploténky byl měřen mezi 3 a 4 bederním obratlem. Jako 100% tlak byla hodnocena pozice ve stoji. Údaje pochází ze studie A. Nachemsona a G. Elfstroma, kteří se v 70. letech věnovali vlivu polohy těla a základních pohybů na tlak na bederní páteř, respektive bederní meziobratlové ploténky.

Optimální volbu představují zdravotní židle, které jsou také v ČR již několik let uznanou certifikovanou zdravotní pomůckou. Jejich konstruktéři spolupracují s lékaři a jsou koncipovány tak, aby se židle přizpůsobila našemu tělu, a potřebám se pohybovat a nesedět strnule.” V nabídce je 10 různých typů pro odlišné postavy i pracovní pozice a také dětská verze, vhodná pro školáky již od 120 cm.

Více o zdravém sezení včetně názorů ortopedů, pediatrů a fyzioterapeutů naleznete na www.zdravotni-zidle.cz.

Leave a Comment