Batole

Růst a vývoj dítěte – 8. měsíc

V 8. měsíci života dítěte je patrné, jak dítě neustále směřuje k tomu, že bude jednou chodit, resp. že bude moci chodit. Již většinou samo leze po čtyřech, již snadno sedí, ze šikmého sedu se lehčeji dostává také do polohy sedu vzpřímeného, což je právě znakem dobré přípravy na pozdější vzpřímený stoj. Na konci měsíce se objevuje již vzpřímený klek s opačnou oporou končetin. Většina dětí se bez problémů dokáže posouvat po bříšku a rukama se přitahovat, některé děti se již také odstrkují, ale jejich nožičky jsou přesto většinou stále pasivní.

batole

V 8. měsíci se začíná stále víc projevovat u dítěte obava ze samoty a strach z neznámých lidí, reaguje na ně většinou pláčem, protože již s jistotou pozná rozdíl mezi matčinou přítomností a nepřítomností. Dokáže si vyvolat obraz při její přítomnosti a rozdíl, když matka v blízkosti není, znejistí pak a začne třeba brečet nebo projevovat nesouhlas i jinak, například zlostným jednáním, házením hraček, shazováním předmětu apod. Stejně tak, protože začalo být ostražité vůči cizím osobám, pakliže ho necháte s nimi o samotě, většinou začne plakat, a to i když před měsícem by bylo v jejich přítomnosti naprosto spokojené. Tyto obavy z odloučení od osob blízkých mohou trvat někdy až do 15. měsíce života a pak postupně zmizí. Nastane-li však chvíle, kdy se musíme dítě nechat na nějaký čas o samotě, je třeba udělat to co nejrychleji, tedy odejít bez zbytečných průtahů a nějakého výrazného loučení, dítě se tak nebude vystavovat větším stresům z odloučení a většinou se zabaví samo.

Dítě již ví, co znamená slovo „Ne“, ale chápe i význam jiných jednoduchých slov a dokáže se podívat na právě pojmenované lidi nebo předměty. Napodobuje již také určité zvuky a projevy dospělých, třeba rytmické slabiky „ba-ba-ba, pa-pa-pa“ apod.

miminkoDítě si už plně uvědomuje svoje vlastní jméno, když ho uslyší, otáčí se tím směrem, odkud zaznělo. Dítě se snaží dostat ke se hračkám, které chce a které jsou mimo jeho dosah, chce také hračky, které mu spadly, najít a podat. Stále větší radost projevuje z různých jednoduchých her a dokáže se na ně dokonce cíleně soustředit. Je to zejména hra „Berany, berany, duc“, „paci-paci-pacičky“ apod. Rádo vydává zvuky, vlastně citoslovce, třeba „bum“, „bác“ apod., když tříská nebo bouchá věcmi o cokoliv. Když se setká s jiným dítětem, snaží se ho dotknout. Uvědomuje si stále víc své vlastní tělo, prohlíží si třeba své nohy a hraje si s nimi.

V tomto věku se dítě začne zajímat i o své pohlavní orgány. Není se ale čeho obávat, protože tento zájem je naprosto fyzicky i psychologicky normální a je součástí zdravého vývoje dítěte. Není proto třeba ho za to trestat a nemělo by se ani cítit nijak provinile. Děti se v tomto věku začínají krmit samy drobnými kousky jídla.

V 8. měsíci již dítě chápe hloubku zorného pole, hledá třeba předměty na místech, kde je naposledy vidělo, umí již podávat hračky a zase si je brát zpět. V tomto věku můžeme dítě začít seznamovat s knihami, které si lze společně prohlížet a třeba i číst. Pro začátek jsou ale vhodnější knížky zvukové, protože děti v tomto věku dokáží vnímat lépe rytmus a zvuk než později barvu a tvary předmětů, věcí či lidí na obrázcích v knížce. Může se také stát, že dítě bude určité zvuky chtít opakovat, resp. napodobovat. Většina dětí v tomto věku vesele žvatlá, dokáže opakovat slabiky a napodobuje tóny hlasu řeči dospělých. Žvatlání se stále víc začíná podobat řeči, hlas klesá i stoupá, stejně jako u dospělých. Když chce dítě na sebe připoutat pozornost, snaží se to dělat křikem.

Dítě v tomto období má již vyvinutý sluch, otočí se za osobou, která takto na něj promluvila, dokáže reagovat i na zvuky o různé intenzitě, třeba i v televizi, na zvuky zvířat, ptáků apod.

1 Shares

One Comment

  1. Pingback: Růst a vývoj dítěte – 9. měsíc

Leave a Comment

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..