Jídlo a pití

Není farmář jako farmář o marketingovém triku na obalech potravin

Farmářský, bio, maminčin, domácí… Tolik různých nápisů se objevuje na obalech potravin. Dokážeme si ale představit, co se za nimi skrývá? Ne všechny jsou oficiálně stanovené zákonem a můžeme tak lehce nalítnout lacinému triku prodejcovu. Čtěte a dozvíte se, na co si dát pozor při příští návštěvě obchodu.

Nakupování čerstvých potravin přímo u stánku výrobce bylo po mnoho století jednou z oblíbených možností, jak doplnit spíže. Díky tomu jsme si vytvořili bohatou historii tržišť, kde se hospodyňky pravidelně setkávaly se svými dodavateli. S postupnou globalizací a zrychlením stylu života se veškerý obchod s potravinami přesouvá primárně do supermarketů. Se všemi jejich výhodami ale začínáme pociťovat také stinné stránky – nakupujeme „anonymní“ potraviny se složením tak dlouhým, že by mnohdy vydalo na román. To přirozeně vyústilo ve snahu výrobců své obaly polidšťovat a připomínat nám staré dobré časy, kdy bylo jídlo ještě poctivé a přitom k jeho výrobě stačilo pár surovin. Můžeme se tak setkat s „maminčiným závinem“, „babiččinou moukou“ nebo oblíbeným popisem „domácí“. Co si pod takovými nápisy představit?

Farmářský páreček

Pravděpodobně nejsložitější postavení má ve všech označení slovo farmářský. Často je propojované s farmářskými trhy a při jeho vyslovení vyvstane většině lidí na mysli drobný či střední zemědělec z okolí, který pro nás má čerstvou zeleninu, vejce či maso. Přitom použití tohoto slova na obalech nepodléhá pravidlům přísnějším než popisy jiné. Pouze by mělo jít o místního výrobce, a ne o zahraniční velkoobchod. Není to ale stoprocentně dodržované, a tak je lépe dát na radu klasika: „Důvěřuj, ale prověřuj!“, a proto se před nákupem vždy přesvědčte, že je výrobce takový, za jakého ho považujete – nejjednodušeji například kontrolou původu a složení.

BIO 

Bio je jako jediné ze zmíněných právně ošetřené označení. Zemědělci s touto certifikací musí dodržovat přísná pravidla a podrobují se pravidelné kontrole. Velmi náročná administrativa mnoho zájemců a přechod na ekologické zemědělství odradí. Pokud už se zemědělec touto cestou vydá, je náročnost procesu kompenzována vyšší cenou konečného produktu. 

Maminčin závin

Všechny maminky, tetičky a babičky na nejrůznějších obalech všech možných výrobků jako by nebyly. Psychologie reklamy je v tomto případě silnější než samotný produkt. Kupujete-li konkrétní výrobek jen kvůli tomu, že má na obale roztomilý obrázek stařenky a pod ním nápis, který ve vás vyvolá vzpomínku na dětství, pravděpodobně jste naletěli na laciný trik, který vás má přesvědčit právě k onomu vytáhnutí peněženky. 

TIP – Farmářská šunka, klobáska a paštika od Váhaly

Označení farmářský hrdě nesou některé výrobky rodinné firmy Váhala, která se zaměřuje na výrobu a prodej masných a lahůdkářských produktů s tradicí sahající až do roku 1933. Farmářský produkt je u nich zasloužené označení pro ty nejkvalitnější výrobky sklízející ocenění.

Farmářská šunka obsahuje minimálně 98 % masa a byla vyvinuta jako šunka bez přídatných látek a bez zvýrazňovačů chuti. Jedná se o „čistý výrobek“ ze dvou kusů vepřové kýty, která obsahuje jen nejnutnější ingredience – jedlou sůl s jódem a extrakty koření, které nepřehlušují masovou chuť šunky, pouze jí dodávají jemnou chuť. Tato libová šunčička se výborně hodí k přípravě chlebíčků, obložených mís a talířů, také k čerstvému pečivu ke svačině nejen pro děti. Farmářská šunka nejvyšší jakosti získala prestižní ocenění Klasa a v roce 2018 Cenu za nejlepší inovativní potravinářský výrobek roku 2018.

Cena: 279 Kč/kg

Více info na www.Vahala.cz

Farmářská klobáska ve skle tenká je vyrobena podle staré hanácké receptury, díky tomu získala v červnu 2012 ocenění Regionální potravina Olomouckého kraje 2012 a v březnu 2015 získala ocenění značkou kvality KLASA! Farmářská klobáska tenká má vysoký obsah masa – 85 %, neobsahuje žádné náhražky (sóju, mouku ani separáty) a je bez lepku.

Balení: 430 g

Cena: 89 Kč

Více info na www.Vahala.cz 

Farmářská paštika je bez éček, dochucovadel, zvýrazňovačů chuti či stabilizátorů. Kvalitní paštiky vyráběl už zakladatel firmy – pan Robert Váhala senior v začátcích působnosti své firmy od roku 1933. Paštika je vzhledem k možnosti skladování při teplotě až do 25°C výrobek ideální pro všechny cestovatele. Byla oceněna značkou Klasa a v roce 2018 získala ocenění Regionální potravina Olomouckého kraje.

Balení: 300 g

Cena: 63 Kč

Více info na www.Vahala.cz

0 Shares

Leave a Comment

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..