Farmářský, bio, maminčin, domácí… Tolik různých nápisů se objevuje na obalech potravin. Dokážeme si ale představit, co se za nimi skrývá? Ne všechny jsou oficiálně stanovené zákonem a můžeme tak lehce nalítnout lacinému triku prodejcovu. Čtěte a dozvíte se, na co si dát pozor při příští návštěvě obchodu.
Nakupování čerstvých potravin přímo u stánku výrobce bylo po mnoho století jednou z oblíbených možností, jak doplnit spíže. Díky tomu jsme si vytvořili bohatou historii tržišť, kde se hospodyňky pravidelně setkávaly se svými dodavateli. S postupnou globalizací a zrychlením stylu života se veškerý obchod s potravinami přesouvá primárně do supermarketů. Se všemi jejich výhodami ale začínáme pociťovat také stinné stránky – nakupujeme „anonymní“ potraviny se složením tak dlouhým, že by mnohdy vydalo na román. To přirozeně vyústilo ve snahu výrobců své obaly polidšťovat a připomínat nám staré dobré časy, kdy bylo jídlo ještě poctivé a přitom k jeho výrobě stačilo pár surovin. Můžeme se tak setkat s „maminčiným závinem“, „babiččinou moukou“ nebo oblíbeným popisem „domácí“. Co si pod takovými nápisy představit?
Farmářský páreček
Pravděpodobně nejsložitější postavení má ve všech označení slovo farmářský. Často je propojované s farmářskými trhy a při jeho vyslovení vyvstane většině lidí na mysli drobný či střední zemědělec z okolí, který pro nás má čerstvou zeleninu, vejce či maso. Přitom použití tohoto slova na obalech nepodléhá pravidlům přísnějším než popisy jiné. Pouze by mělo jít o místního výrobce, a ne o zahraniční velkoobchod. Není to ale stoprocentně dodržované, a tak je lépe dát na radu klasika: „Důvěřuj, ale prověřuj!“, a proto se před nákupem vždy přesvědčte, že je výrobce takový, za jakého ho považujete – nejjednodušeji například kontrolou původu a složení.
BIO
Bio je jako jediné ze zmíněných právně ošetřené označení. Zemědělci s touto certifikací musí dodržovat přísná pravidla a podrobují se pravidelné kontrole. Velmi náročná administrativa mnoho zájemců a přechod na ekologické zemědělství odradí. Pokud už se zemědělec touto cestou vydá, je náročnost procesu kompenzována vyšší cenou konečného produktu.
Maminčin závin
Všechny maminky, tetičky a babičky na nejrůznějších obalech všech možných výrobků jako by nebyly. Psychologie reklamy je v tomto případě silnější než samotný produkt. Kupujete-li konkrétní výrobek jen kvůli tomu, že má na obale roztomilý obrázek stařenky a pod ním nápis, který ve vás vyvolá vzpomínku na dětství, pravděpodobně jste naletěli na laciný trik, který vás má přesvědčit právě k onomu vytáhnutí peněženky.
TIP – Farmářská šunka, klobáska a paštika od Váhaly
Označení farmářský hrdě nesou některé výrobky rodinné firmy Váhala, která se zaměřuje na výrobu a prodej masných a lahůdkářských produktů s tradicí sahající až do roku 1933. Farmářský produkt je u nich zasloužené označení pro ty nejkvalitnější výrobky sklízející ocenění.
Farmářská šunka obsahuje minimálně 98 % masa a byla vyvinuta jako šunka bez přídatných látek a bez zvýrazňovačů chuti. Jedná se o „čistý výrobek“ ze dvou kusů vepřové kýty, která obsahuje jen nejnutnější ingredience – jedlou sůl s jódem a extrakty koření, které nepřehlušují masovou chuť šunky, pouze jí dodávají jemnou chuť. Tato libová šunčička se výborně hodí k přípravě chlebíčků, obložených mís a talířů, také k čerstvému pečivu ke svačině nejen pro děti. Farmářská šunka nejvyšší jakosti získala prestižní ocenění Klasa a v roce 2018 Cenu za nejlepší inovativní potravinářský výrobek roku 2018.
Cena: 279 Kč/kg
Více info na www.Vahala.cz
Farmářská klobáska ve skle tenká je vyrobena podle staré hanácké receptury, díky tomu získala v červnu 2012 ocenění Regionální potravina Olomouckého kraje 2012 a v březnu 2015 získala ocenění značkou kvality KLASA! Farmářská klobáska tenká má vysoký obsah masa – 85 %, neobsahuje žádné náhražky (sóju, mouku ani separáty) a je bez lepku.
Balení: 430 g
Cena: 89 Kč
Více info na www.Vahala.cz
Farmářská paštika je bez éček, dochucovadel, zvýrazňovačů chuti či stabilizátorů. Kvalitní paštiky vyráběl už zakladatel firmy – pan Robert Váhala senior v začátcích působnosti své firmy od roku 1933. Paštika je vzhledem k možnosti skladování při teplotě až do 25°C výrobek ideální pro všechny cestovatele. Byla oceněna značkou Klasa a v roce 2018 získala ocenění Regionální potravina Olomouckého kraje.
Balení: 300 g
Cena: 63 Kč
Více info na www.Vahala.cz